40 години с аромат на печени чушки и български продуктов дизайн
Говорейки си за продуктов дизайн, не бихме могли да пропуснем да отбележим годишнината от създаването на един емблематичен за всяко българско семейство уред – чушкопекът. Всеки израстнал по улиците на малките градчета, си спомня аромата на печени чушки, който се носи всяко лято. Чушкопекът е неизменна част на повечето български домакинства и до ден днешен. През 2014 година се навършват 40 години от създаването на това нашенско изобретение, което бележи цяла една епоха.
Говорейки си за продуктов дизайн, не бихме могли да пропуснем да отбележим годишнината от създаването на един емблематичен за всяко българско семейство уред – чушкопекът. Всеки израстнал по улиците на малките градчета, си спомня аромата на печени чушки, който се носи всяко лято. Чушкопекът е неизменна част на повечето български домакинства и до ден днешен. През 2014 година се навършват 40 години от създаването на това нашенско изобретение, което бележи цяла една епоха.
Историята на чушкопека започва в град Велико Търново. Преди точно четири десетилетия, в малка гаражна работилница на ул. „Балванска битка” , се ражда идеята за този иновативен за времето си уред. Неговите изобретатели са инж. Николай Пиперков и майсторът Дочо Дочев. В интервю за великотърновския всекидневник „Борба“ съвременниците на това откритие Радослав Радославов – ОТК в цеха „Чушкарник” на тогавашния промкомбинат, и Давид Давидов – групов майстор в същото предприятие. „Спомням си как съпругът ми донесе първите уреди у нас.
Бяха с различен дизайн, но впоследствие се усъвършенстваха.”, разказва преди четири години пред репортерите Цонка Пиперкова, съпругата на инж. Николай Пиперков, който вече не е между живите.По думите на Радослав Радославов огромния интерес към чушкопека предизвиквал мигновено разграбване на изделието от конвейерите, правели се списъци, чакало се е с месеци, за да може да се сдобиеш с чушкопек - „Идваха гърци, сърби, македонци да го търсят и питат за чертежите. Едва насмогвахме да го правим в промкомбината. Цяла България се снабдяваше от нас”. Прототипът на чушкопека - една от основните емблеми на социализма, е създаден през 1974 г., а първото масово производство на знаменития чушкопек започва в началото на 1975 г.
Устройството на чушкопека е същевременно просто и съвсем рационално: Керамичното тяло от финносмляна глина с кухина, заобиколено от електрически нагреватели, е поставено в метален корпус с крачета и капак. Нововъведението е появата на тройния чушкопек тип „Мерцедес“ с метална преграда, с която в цилиндричната кухина се обособява място за три чушки.
В миналото голяма част от населението в България е живяло на село, в къща с двор, на който есенно време се прави огнище, а на него се варят всякакви типични нашенски зимнини: лютеница, компоти, туршии, буркани с печени чушки... С настъпването на индустриализацията, обаче, се отбелязва миграция на населението от малките в големите градове. Строят се многоетажни блокове, които да побират новопристигналите жители на градовете. Със себе си, обаче, те носят и своя бит, и своите традиции. Приготвянето на зимнина и печенето на чушки в частност са неизменна част от заниманията на българското семейство, а с появата на чушкопека това може да се извършва и в градски домашни условия.
В условията на плановата икономика в Народна република България чушкопекът става широко използван домакински уред. Той запазва популярността си и след демократичните промени в страната през 1989 г., като в края на 2009 г. зрителите на Българската национална телевизия, в телевизионна игра, определят чушкопека за "Българското събитие на XX век".
Няма коментари:
Публикуване на коментар